Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego
nauczyciela stażysty
za pierwszy
semestr roku szkolnego 2008/2009
Nauczyciel
stażysta:
.........................................................
Opiekun
stażu:
........................................................
Czas
trwania stażu:
..................................................................
01 września 2008r. równocześnie z rozpoczęciem pracy na
stanowisku nauczyciela w (pełna nazwa placówki) (w wymiarze ..... godzin tygodniowo), rozpoczęłam dziewięciomiesięczny staż, którego celem jest
uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego.
Po wstępnym zapoznaniu się z procedurą awansu zawodowego, korzystając z
pomocy opiekuna stażu oraz opierając się na rozporządzeniu MENiS z dnia 1
grudnia 2004r. stworzyłam plan własnego rozwoju zawodowego, który w dniu ....... .09.2008r. został pozytywnie zaopiniowany
przez dyrekcję placówki.
Wtedy to rozpoczęłam systematyczne wywiązywanie się z zaplanowanych
przeze mnie zadań, mających na celu doskonalenie mojej wiedzy i umiejętności.
Wierzę, że podniesie to efektywność moich działań edukacyjnych, wzbogaci
moje kompetencje pedagogiczne oraz pozytywnie wpłynie na jakość mojej pracy.
W pierwszej kolejności zajęłam się wnikliwą analizą procedur dotyczących
wspinania się na kolejne szczeble awansu zawodowego oraz wspólnie z opiekunem
stażu ustaliłam zasady naszej współpracy (w formie kontraktu zaakceptowanego i
podpisanego przez obydwie strony).
Zapoznałam się także z przepisami prawa oświatowego: ustawami o systemie
oświaty, Kartą Nauczyciela, rozporządzeniami MENiS.
Następnie przeanalizowałam przepisy dotyczące funkcjonowania przedszkola:
Statut (pełna nazwa placówki), Plan pracy dydaktyczno- wychowawczej na rok szkolny
2008/2009, Podstawę programową wychowania przedszkolnego, „Zanim będę uczniem- Program
wychowania przedszkolnego” oraz regulaminy obowiązujące wewnątrz placówki.
Nieodłącznym elementem pracy nauczyciela jest prowadzenie dokumentacji
obowiązującej w przedszkolu, dlatego też koniecznym do zrealizowania zadaniem
było zapoznanie się ze sposobami jej tworzenia. Skrupulatna analiza
dokumentacji prowadzonej przez nauczycieli przedszkola niewątpliwie ułatwiła mi
wdrożenie się do obowiązku dokumentowania wszelkich działań edukacyjnych
podejmowanych na terenie placówki. W ciągu I semestru opracowałam:
scenariusze prowadzonych przez mnie zajęć, plany pracy dydaktyczno-wychowawczej
na miesiące: wrzesień, październik, grudzień, styczeń, program autorski „W
świecie emocji”, plan współpracy z rodzicami. Oprócz tego systematycznie
wypełniałam dziennik zajęć.
Następne zadanie wiąże się z koniecznością comiesięcznej obserwacji zajęć
prowadzonych przez opiekuna stażu. Dotychczas miałam okazję do uczestnictwa w 5
tego typu zajęciach. Obserwacja doświadczonego nauczyciela jest niewątpliwie
ważnym czynnikiem w procesie rozwoju zawodowego – wzbogaca metodyczną
płaszczyznę warsztatu pracy.
Oprócz obserwacji moim obowiązkiem jest również comiesięczne prowadzenie
zajęć w obecności opiekuna stażu bądź innego nauczyciela. W I semestrze
przeprowadziłam pięć zajęć w obecności opiekuna stażu. Po każdych
zajęciach dokonywałam ich analizy – najpierw samodzielnie, a następnie z osobą
hospitującą – w celu wychwycenia niedoskonałości, ulepszenia metod i form pracy
oraz poprawienia jakości wykonywanych przeze mnie zadań i obowiązków.
W ciągu I semestru starałam się doskonalić swój warsztat pracy –
gromadziłam literaturę pedagogiczną i czasopisma pedagogiczne, korzystałam z
zasobów Internetu, tworzyłam wiele pomocy dydaktycznych (własnoręcznie, bądź
przy użyciu programów komputerowych), wykorzystywałam nietypowe pomoce podczas
prowadzenia zajęć (np. butelki, kartony, apaszki, piórka).
Oprócz materialnego doskonalenia własnego warsztatu pracy, dbałam również
o jego rozwój w aspekcie merytorycznym i metodycznym. Chętnie poszerzałam swoją
wiedzę i umiejętności w procesie aktywnego doskonalenia zawodowego. W I semestrze: uczestniczyłam w:
-
warsztatach organizowanych przez Centrum Szkoleniowe
KLANZA „Milutko i cieplutko, czyli filcowanie z dziećmi”;
-
czterech spotkaniach z doradcą metodycznym z ODN w
Poznaniu;
-
warsztatach tańca dla dzieci.
Ponadto, w celu podwyższenia swoich kwalifikacji
kontynuuję dzienne studia magisterskie na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w
Poznaniu na kierunku: pedagogika o specjalności: wychowanie przedszkolne i
nauczanie początkowe.
Nieodłącznym, a jednocześnie koniecznym elementem
pracy nauczyciela jest współpraca z rodzicami, dlatego też w ciągu I semestru
podjęłam starania, żeby poznać środowisko, z którego pochodzą moi
wychowankowie; nawiązać pozytywne relacje z ich opiekunami; pogłębić współpracę
między przedszkolem a rodzicami. Mając na uwadze wyżej wymienione cele, na
bieżąco informowałam rodziców o zachowaniu dzieci oraz o postępach, jakie robią
w przedszkolu. Poza tym systematycznie współprowadziłam grupowy kącik dla rodziców,
w którym eksponowałam prace plastyczne maluchów, informacje
o uroczystościach, planowanych wycieczkach; prośby o dostarczenie
materiałów potrzebnych do zajęć. Oprócz tego zorganizowałam zajęcia otwarte dla
rodziców oraz współorganizowałam grupowe uroczystości: dzień babci i dziadka.
Myślę,
że w ciągu I semestru podjęłam wiele kroków sprzyjających mojemu rozwojowi
zawodowemu. Sumiennie wypełniałam wszystkie powierzone mi zadania
i obowiązki. Ponadto utwierdziłam
się w przekonaniu, że dokonałam odpowiedniego wyboru drogi życiowej. Praca z
dziećmi jest dla mnie bowiem źródłem wielu radości i satysfakcji.
Opiekun stażu Nauczyciel
stażysta