sobota, 11 sierpnia 2012

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY (SEMESRT I)


Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty
za pierwszy semestr roku szkolnego 2008/2009



Nauczyciel stażysta:
.........................................................


Opiekun stażu:
........................................................


Czas trwania stażu:
..................................................................


         01 września 2008r. równocześnie z rozpoczęciem pracy na stanowisku nauczyciela w  (pełna nazwa placówki) (w wymiarze ..... godzin tygodniowo), rozpoczęłam dziewięciomiesięczny staż, którego celem jest uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego.
Po wstępnym zapoznaniu się z procedurą awansu zawodowego, korzystając z pomocy opiekuna stażu oraz opierając się na rozporządzeniu MENiS z dnia 1 grudnia 2004r. stworzyłam plan własnego rozwoju zawodowego, który w dniu ....... .09.2008r. został pozytywnie zaopiniowany przez dyrekcję placówki.
Wtedy to rozpoczęłam systematyczne wywiązywanie się z zaplanowanych przeze mnie zadań, mających na celu doskonalenie mojej wiedzy i umiejętności. Wierzę, że podniesie to efektywność moich działań edukacyjnych, wzbogaci moje kompetencje pedagogiczne oraz pozytywnie wpłynie na jakość mojej pracy.
W pierwszej kolejności zajęłam się wnikliwą analizą procedur dotyczących wspinania się na kolejne szczeble awansu zawodowego oraz wspólnie z opiekunem stażu ustaliłam zasady naszej współpracy (w formie kontraktu zaakceptowanego i podpisanego przez obydwie strony).
Zapoznałam się także z przepisami prawa oświatowego: ustawami o systemie oświaty, Kartą Nauczyciela, rozporządzeniami MENiS.
Następnie przeanalizowałam przepisy dotyczące funkcjonowania przedszkola: Statut (pełna nazwa placówki), Plan pracy dydaktyczno- wychowawczej na rok szkolny 2008/2009, Podstawę programową wychowania przedszkolnego, „Zanim będę uczniem- Program wychowania przedszkolnego” oraz regulaminy obowiązujące wewnątrz placówki.
Nieodłącznym elementem pracy nauczyciela jest prowadzenie dokumentacji obowiązującej w przedszkolu, dlatego też koniecznym do zrealizowania zadaniem było zapoznanie się ze sposobami jej tworzenia. Skrupulatna analiza dokumentacji prowadzonej przez nauczycieli przedszkola niewątpliwie ułatwiła mi wdrożenie się do obowiązku dokumentowania wszelkich działań edukacyjnych podejmowanych na terenie placówki. W ciągu I semestru opracowałam: scenariusze prowadzonych przez mnie zajęć, plany pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiące: wrzesień, październik, grudzień, styczeń, program autorski „W świecie emocji”, plan współpracy z rodzicami. Oprócz tego systematycznie wypełniałam dziennik zajęć.
Następne zadanie wiąże się z koniecznością comiesięcznej obserwacji zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu. Dotychczas miałam okazję do uczestnictwa w 5 tego typu zajęciach. Obserwacja doświadczonego nauczyciela jest niewątpliwie ważnym czynnikiem w procesie rozwoju zawodowego – wzbogaca metodyczną płaszczyznę warsztatu pracy.
Oprócz obserwacji moim obowiązkiem jest również comiesięczne prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu bądź innego nauczyciela. W I semestrze przeprowadziłam pięć zajęć w obecności opiekuna stażu. Po każdych zajęciach dokonywałam ich analizy – najpierw samodzielnie, a następnie z osobą hospitującą – w celu wychwycenia niedoskonałości, ulepszenia metod i form pracy oraz poprawienia jakości wykonywanych przeze mnie zadań i obowiązków.
W ciągu I semestru starałam się doskonalić swój warsztat pracy – gromadziłam literaturę pedagogiczną i czasopisma pedagogiczne, korzystałam z zasobów Internetu, tworzyłam wiele pomocy dydaktycznych (własnoręcznie, bądź przy użyciu programów komputerowych), wykorzystywałam nietypowe pomoce podczas prowadzenia zajęć (np. butelki, kartony, apaszki, piórka).
Oprócz materialnego doskonalenia własnego warsztatu pracy, dbałam również o jego rozwój w aspekcie merytorycznym i metodycznym. Chętnie poszerzałam swoją wiedzę i umiejętności w procesie aktywnego doskonalenia zawodowego. W  I semestrze: uczestniczyłam w:
-          warsztatach organizowanych przez Centrum Szkoleniowe KLANZA „Milutko i cieplutko, czyli filcowanie z dziećmi”;
-          czterech spotkaniach z doradcą metodycznym z ODN w Poznaniu;
-          warsztatach tańca dla dzieci.
          Ponadto, w celu podwyższenia swoich kwalifikacji kontynuuję dzienne studia magisterskie na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na kierunku: pedagogika o specjalności: wychowanie przedszkolne i nauczanie początkowe.
Nieodłącznym, a jednocześnie koniecznym elementem pracy nauczyciela jest współpraca z rodzicami, dlatego też w ciągu I semestru podjęłam starania, żeby poznać środowisko, z którego pochodzą moi wychowankowie; nawiązać pozytywne relacje z ich opiekunami; pogłębić współpracę między przedszkolem a rodzicami. Mając na uwadze wyżej wymienione cele, na bieżąco informowałam rodziców o zachowaniu dzieci oraz o postępach, jakie robią w przedszkolu. Poza tym systematycznie współprowadziłam grupowy kącik dla rodziców, w którym eksponowałam prace plastyczne maluchów, informacje o uroczystościach, planowanych wycieczkach; prośby o dostarczenie materiałów potrzebnych do zajęć. Oprócz tego zorganizowałam zajęcia otwarte dla rodziców oraz współorganizowałam grupowe uroczystości: dzień babci i dziadka.
                        Myślę, że w ciągu I semestru podjęłam wiele kroków sprzyjających mojemu rozwojowi zawodowemu. Sumiennie wypełniałam wszystkie powierzone mi zadania i obowiązki.  Ponadto utwierdziłam się w przekonaniu, że dokonałam odpowiedniego wyboru drogi życiowej. Praca z dziećmi jest dla mnie bowiem źródłem wielu radości i satysfakcji.
                   


                  Opiekun stażu                                                                 Nauczyciel stażysta
                                                                            

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz