sobota, 11 sierpnia 2012

EMOCJE, UCZUCIA


Istnieje wiele teorii podających definicję emocji. W jednej z nich emocje są traktowane jako stan pobudzenia, zaburzenie równowagi, intensywna, przypadkowa i niezorganizowana reakcja na bodziec[1],   w innej natomiast są określane jako „złożony układ interakcji pomiędzy subiektywnymi i obiektywnymi czynnikami, w którym rolę pośredniczącą odgrywa system neurohormonalny. Układ ten: a) wzbudza wystąpienie doświadczenia afektywnego, takiego jak odczuwanie pobudzenia przyjemności bądź nieprzyjemności; b) generuje procesy poznawcze odnoszące się do emocjonalnych skutków procesów percepcji, waluacji, naznaczania; c) aktywuje rozległe przystosowanie fizjologiczne do warunków pobudzenia; oraz d) prowadzi do zachowania, które często, jakkolwiek nie zawsze, jest ekspresyjne, skierowane na cel i przystosowawcze”[2]. Sternberg określa emocję jako odczucie, reakcję, która jest wynikiem oddziaływania zewnętrznego lub wewnętrznego bodźca, będącą doznaniem fizjologicznym i behawioralnym[3].  Matczak wspomina natomiast o procesach emocjonalnych, definiowanych jako czynności psychiczne, za pomocą których jednostka ukazuje swój stosunek do świata i do rzeczywistości oraz dokonuje jej oceny z punktu widzenia swoich potrzeb[4].
W dzisiejszym świecie emocje i uczucia są często traktowane tożsamo. W mowie potocznej pojęć tych używa się zamiennie. Matczak w swoim opracowaniu określa uczucia jako gotowość do reagowania na dany obiekt (przedmiot) pewnymi emocjami. Gotowość ta jest wynikiem przeżywania tych emocji w przeszłości wobec tego obiektu[5]. W psychologii uczucia definiowane są jako subiektywny (doznaniowy) składnik emocji[6]. Myślę jednak, że bardzo przejrzyste wyjaśnienie różnicy między emocjami a uczuciami przedstawiła w swojej książce I. Obuchowska. Podaje ona, że  emocje są skomplikowanym, złożonym zjawiskiem, które obejmuje to, co się dzieje we wnętrzu człowieka i możliwości tego uzewnętrznienia. Do tej pory nie ustalono jednoznacznie liczby emocji. Uczucia natomiast są subiektywnym składnikiem emocji, treścią, wewnętrznym ich przeżywaniem. Bardzo pomocny w zrozumieniu pojęcia emocji jest model trójsystemowy wprowadzony do nauki przez Langa.

EMOCJE

MOTORYKA                                                           STAN FIZJOLOGICZNY                            
                   
                                 WEWNĘTRZNE PRZEŻYCIE
                                              (UCZUCIE)

Jak widać z powyższego schematu (model trójsystemowy), uczucia (ekspresja lingwistyczna, treść lub jakość emocji) stanowią jedną ze składowych emocji. „W uczuciach wyraża się znaczenie, jakie dla jednostki ma określony bodziec czy sytuacja, w tym także treść jej myśli, wspomnienie czy wyobrażenie. To, co jest nam obojętne- nie wyzwala uczuć”[7] ().
Innym elementem emocji jest motoryka, która zawiera w sobie ekspresję emocjonalną, objawiającą się mimiką i pantomimiką. Ekspresję emocjonalną można podzielić na pośrednią (dzieła sztuki, muzyka itd.) i bezpośrednią (np.: śmiech dziecka, rzucanie zabawkami w złości). Jej nasilenie zależy od indywidualnych cech danej osoby (np. temperamentu), właściwości psychicznych, a także wzorców kulturowych.
Ostatnim komponentem modelu trójsystemowego jest stan fizjologiczny (pobudzenie ośrodkowego                    i autonomicznego układu nerwowego), powodujący wystąpienie rozmaitych objawów neurofizjologicznych (np. przejawem stresu u niektórych osób może być nagła potrzeba oddania moczu czy stolca).


[1] A. P. Sperling, Psychologia, Poznań 1988, s. 221
[2] I. Obuchowska (red), Jak sobie radzić z niechcianymi uczuciami, Poznań 2001, s. 15-26
[3] R. J. Sternberg, Wprowadzenie do psychologii, Warszawa 1999, s.238
[4] A. Matczak, Zarys psychologii rozwoju, Warszawa 2003, s. 127
[5] Zob. tamże, s. 128
[6] J. Strelau (red), Psychologia. Podręcznik akademicki, t.2, Gdańsk 2000, s.580
[7] I. Obuchowska(red), op. cit., s.14

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz