Środowisko jest pojęciem, którym posługują się różne dyscypliny naukowe
m.in. nauki przyrodnicze, medyczne, teologiczne, ekonomiczne, humanistyczne,
nauki o kulturze, społeczne, pedagogiczne. Środowisko można rozumieć, opierając
się na dwóch ujęciach. W
pierwszym to ludzie, którzy stanowią społeczność lokalną, bądź połączeni
zainteresowaniami, sposobem życia, wykonywaniem tego samego zawodu, w drugim
natomiast środowisko rozumiane jest jako ogół warunków, w jakich żyje określony
organizm[1].
Według Szewczuk środowisko to „składnik struktury otaczającej osobnika, który
działa jako system bodźców i powoduje określone reakcje (przeżycia) psychiczne”[2].
Radlinśka natomiast ujmuje środowisko jako „zespół warunków, wśród których
bytuje jednostka i czynników przekształcających osobowość, oddziałujących stale
lub przez dłuższy czas. Jest zespołem zjawisk przyrodniczych, kulturalnych i
osobowych”[3].
W ujęciu pedagogicznym środowisko wychowawcze to „zespół celowo kierunkowanych oddziaływań
wychowawczych. Szerszym nieco pojęciem jest środowisko społeczne, które jest
wydzielone dla określonego oddziaływania wychowawczego (szkoła) oraz środowisku
naturalnym, które wysiłkiem innych członków nastawia się na realizowanie
określonych celów i zadań wychowawczych (rodzina, grupa rówieśnicza)”[4].
Według R.
Wroczyńskiego, środowiskiem wychowawczym nazwa się „te elementy otaczającej
struktury przyrodniczej, społecznej i kulturalnej, które działają na jednostkę
stale lub przez czas dłuższy, albo krótko, lecz ze znaczną siłą, jako
samorzutny lub zorganizowany system kształtujących ją podniet”[5]. Z kolei A. Kamiński nazwał środowiskiem
wychowawczym „część obiektywnego środowiska społecznego człowieka (wraz z jego
podłożem przyrodniczym i kontekstem kulturowym); które tworzą osoby, grupy
społeczne i instytucje pełniące zadania wychowawcze, pobudzające (zachęcające)
jednostki i grupy dzieci, młodzieży, dorosłych do przyswajania wartości
moralnych i zgodnych z nimi zachowań społecznych, odpowiadających ideałowi
wychowawczemu społeczeństwa”[6]. Nieco
inny charakter mają definicje środowiska o podłożu socjologicznym. Mówi się o
środowisku lokalnym (wiejskim, małomiasteczkowym, wielkomiejskim), o środowisku
rozróżnionym ze względów stratyfikacyjnych (robotniczym, drobnomieszczańskim,
arystokratycznym), i o
środowisku kulturalnym (literackim, naukowym, moralnie zdeprawowanym-
chuligańskim)[7].
W literaturze dokonuje się podziału środowisk wychowawczych ze względu na
genezę (środowisko naturalne, społeczne, kulturowe); bezpośrednie i pośrednie
oddziaływanie czynników środowiska (środowisko miejscowe- gmina, miasto,
dzielnica, okoliczne- miejscowość, w której żyje i wychowuje się dziecko,
indywidualne- dom, szkoła); ze względu na cechy terytorialne (wieś, miasto);
charakter dominujących więzi społecznych (środowiska naturalne- rodzina, grupa
rówieśnicza, sąsiedzi; środowiska intencjonalne- szkoły, placówki); rodzaj
bodźców wychowawczych, charakter oddziaływań i występujący układ stosunków
społecznych (instytucje wychowania intencjonalnego- szkoły, placówki,
instytucje wychowania naturalnego- rodzina, grupa rówieśnicza, instytucje
wychowania pośredniego- zakłady pracy, wojsko, policja itp.)[8].
[1] Multimedialna Encyklopedia
Powszechna, WIEM, 2005
[2] W. Szewczuk, Trudności
myślenia i rozwijanie zdolności uczniów, Warszawa 1983, s.51
[3] H. Radlińska, Pedagogika
społeczna, Wrocław 1961, s. 31
[4] A. Kamiński, Funkcje pedagogiki
społecznej, Warszawa 1980, s. 80
[5] M. Winiarski (red),
Encyklopedia Pedagogiczna XXI w., t.VI, Warszawa 2007, s. 429
[6] Zob. tamże s., 429
[7] S. Kowalski, Socjologia wychowania w
zarysie, Warszawa 1974, s. 65-69
[8] Winiarski M. (red), op.
cit., s. 432-433
Borgata Hotel Casino & Spa - MapYRO
OdpowiedzUsuńFind Borgata Hotel Casino & Spa, Atlantic 태백 출장안마 City, NJ 공주 출장마사지 08401 driving directions, based on 제주도 출장마사지 live traffic 경주 출장샵 updates and road conditions – 울산광역 출장안마 from MapYRO